Innoptus Solar Team: 10.000 seconden sneller met CFD-simulaties
Het doel van het Innoptus Solar Team was om dit jaar een auto te ontwerpen die 10.000 seconden sneller is dan de vorige zonnewagen.
Het doel van het Innoptus Solar Team was om dit jaar een auto te ontwerpen die 10.000 seconden sneller is dan de vorige zonnewagen. In gesprek met Vincent Mertens (CFD Engineer Innoptus Solar Team) en Emmerick Vandervelpen (Technical CFD Consultant Infinite) gaan we dieper in op de meerwaarde van simulaties om dit doel te behalen.
Ontwerpen
Het Aero Departement van het Solar Team is van groot belang voor het ontwerpen van de auto. Zij zetten de lijn uit voor andere departementen. “De grootste weerstand van de auto is immers de luchtweerstand”, vertelt engineer Vincent Mertens. “Op het moment dat we gaan ontwerpen, hebben we nog geen fysieke wagen. Alle beslissingen die we maken, zijn dus gebaseerd op de simulaties die we maken met Ansys software.”
Die simulaties zijn ook een basis waarop andere departementen verder gaan. Vincent: “Als wij een aanpassing voorstellen, gaan andere afdelingen kijken hoe ze daarop kunnen inspelen. Verbeteringen drukken we uit in het aantal seconden dat het ons aan tijdwinst op kan leveren. Andere afdelingen kunnen hun benodigde aanpassingen op het voorstel bekijken en drukken dat ook uit in tijdswinst of -verlies. Zodoende komt er uiteindelijk een aantal seconden uit waarmee wij dan kunnen beslissen of de bedachte verbetering in het totaalplaatje ook effectief beter is.”
Windtunnel testen
Zodra het definitieve ontwerp is omgezet in een fysieke Solar Car, wordt er getest in de windtunnel. “Op voorhand klinkt zo’n windtunnel test geweldig, maar in de praktijk is het wel lastig,” vertelt Vincent. “Onze initiële simulaties zijn gebaseerd op de situatie straks in Australië, maar een windtunnel is toch anders. Daarom maken we ook speciale simulaties om te weten wat de resultaten in de windtunnel moeten zijn. Op die manier weten we na afloop toch of we op de goede weg zitten.”
Naast de test in de tunnel, test het Innoptus Solar Team de zonnewagen ook op het circuit van partner Ford. Hierbij testen ze vooral het gedrag van de auto bij verschillende soorten wind. Vincent: “Sommige situaties kun je niet makkelijk testen omdat je afhankelijk bent van de situatie ter plekke, maar Ford heeft bijvoorbeeld grote windturbines staan, waardoor we konden testen met verschillende zijwinden. Het is nooit helemaal hetzelfde, maar op deze manier kunnen onze piloten wel alvast een voelen wat de auto doet.”
Samenwerking Infinite
De samenwerking met Infinite heeft het team veel gebracht. “We hebben de laatste jaren veel tijd gestoken in het wegwijs maken van de teamleden door middel van support en trainingen”, vertelt Emmerick, die vanuit Infinite de support voor het Solar Team verzorgt. “We hebben nu ook veel ingezet op de automatisatie van het simulatieproces. Elk jaar simuleert het Solar Team meer dan 1000 wagens. Nu hebben we gezorgd dat het voorbereiden van de modellen sneller gaat waardoor de simulatietijden aanzienlijk zijn verminderd.”
Vincent: “Dit jaar zijn we ook extra aan de slag met de stabiliteit van de wagen bij verschillende hoeken van de zijwind.” Die stabiliteit is enorm belangrijk. “Er is in Australië veel wind. Je wil je auto zo snel mogelijk maken, maar hij mag niet wegvliegen. Daarom is het zo belangrijk om daar in je CFD-simulaties ook mee aan de slag te gaan”, vertelt Emmerick.
Door het team te blijven assisteren in hun simulaties, maakt de nieuwe auto een zeer goede kans om het doel van 10.000 seconden sneller te halen. Wij wensen alle studenten heel veel plezier in Australië en kunnen niet wachten om de INFINITE in actie te zien van 22 to 29 oktober!